Poradnik
Rynek nieruchomości to jeden z najbardziej dynamicznych sektorów, na którym ciągle zachodzi wiele zmian. Podejmowanie decyzji o kupnie czy sprzedaży nieruchomości, wymaga wiedzy i orientacji w odpowiednim zakresie. W celu ułatwienia współpracy z naszym biurem i zapewnienia bezpieczeństwa realizacji transakcji sprzedaży i kupna nieruchomości, przygotowaliśmy dla Państwa wykaz niezbędnych dokumentów, niezbędnych do zawarcia transakcji.
Sprzedaż działki
- odpis zwykły z księgi wieczystej,
- podstawa nabycia: czyli jeden z wymienionych dokumentów to jest wypis aktu notarialnego umowy sprzedaży, darowizny lub prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia w przypadku spadkobrania łącznie z zaświadczeniem urzędu skarbowego o wywiązaniu się spadkobierców z obowiązku podatkowego,
- wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego o przeznaczeniu gruntu lub zaświadczenie o jego braku lub decyzja o warunkach zabudowy,
- wypis z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej gdy będzie wydzielana działka do nowej księgi wieczystej,
- ostateczna decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości gdy następuje podział,
- informacja /zaświadczenie o uproszczonym planie lasu.
Sprzedaż lokalu / budynek z księgą wieczystą
- odpis zwykły z księgi wieczystej,
- podstawa nabycia: czyli jeden z wymienionych dokumentów to jest wypis aktu notarialnego umowy sprzedaży, darowizny lub umowy ustanowienia odrębnej własności lokalu lub prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia w przypadku spadkobrania łącznie z zaświadczeniem urzędu skarbowego o wywiązaniu się spadkobierców z obowiązku podatkowego,
- zaświadczenie, że w lokalu / budynku nikt nie jest zameldowany,
- zaświadczenie, że nie ma zadłużenia w płatności opłat eksploatacyjnych,
- informacja/zaświadczenie o uproszczonym planie lasu.
Sprzedaż spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu
- zaświadczenie ze spółdzielni o przysługującym prawie do lokalu,
- podstawa nabycia: czyli jeden z wymienionych dokumentów to jest przydział lub wypis aktu notarialnego umowy sprzedaży, darowizny lub umowa o przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub prawomocne postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia w przypadku spadkobrania łącznie z zaświadczeniem urzędu skarbowego o wywiązaniu się spadkobierców z obowiązku podatkowego,
- odpis zwykły z księgi wieczystej, jeżeli została ona założona,
- zaświadczenie, że w lokalu nikt nie jest zameldowany,
- zaświadczenie, że nie ma zadłużenia w płatności opłat eksploatacyjnych
Inne niezbędne dokumenty
- w przypadku firm – aktualny odpis z KRS lub wpis do ewidencji działalności gospodarczej, REGON, NIP,
- pozwolenie na budowę, dziennik budowy, projekt budowlany,
- zgłoszenie zakończenia budowy/zgłoszenie do użytkowania,
- umowy na Media gaz/prąd/woda/kanalizacja,
- akt/y Zgonu, ślubu,
- umowy majątkowe,
- dowód osobisty,
- pełnomocnictwo współwłaścicieli w razie ich nieobecności,
- postanowienie Sądu Rodzinnego zezwalające na zbycie nieruchomości należącej do nieletniego/ubezwłasnowolnionego.